Nadczynność tarczycy

Tarczyca jest jednym z największych gruczołów pełniącym szereg ważnych funkcji w organizmie. Najważniejsza jej funkcja związana jest z produkcją i wydzielaniem do krwi hormonów odpowiedzialnych za przemianę materii w narządach i tkankach naszego organizmu. Tymi hormonami są trójjodotyronina (T3) i tyroksyna (T4). Wpływają one na sposób funkcjonowania naszego układu pokarmowego i serca oraz ich działanie przyczynia się również do tego w jaki sposób pracują mięśnie i układ nerwowy.

O nadczynności tarczycy mówimy wtedy, gdy liczba hormonów T3 i T4 znacznie przekracza zapotrzebowanie na nie w naszym organizmie. Najczęściej przyczyną nadczynności jest pobudzenie tarczycy przez grupę własnych przeciwciał (autoprzeciwciał) wytwarzanych patologicznie (choroba Graves-Basedowa). Nadczynność występuje we wstępnej fazie zapaleń tarczycy, zarówno wirusowego lub autoimmunologicznego. Do nadprodukcji mogą przyczyniać się także guzki tarczycy, które wydzielają hormony nie reagując na sygnały przysadki mózgowej. Niezależnie od tego co jest przyczyną nadprodukcji hormonów mamy do czynienia z nadczynnością tarczycy. Należy tez zwrócić uwagę na fakt, iż nadczynność może być skutkiem przyjmowania pewnej grupy leków. Przyczyn może być wiele a ich ustalenie prowadzi do właściwej diagnozy jak i wyboru odpowiedniej terapii.

Tarczyca umiejscowiona jest w dolnej części szyi lecz mimo zachodzących w niej zmian nie jest widoczna dla pacjenta. Istotne jest aby rozpoznać objawy charakterystyczne dla nadczynności tarczycy. Rozpoznanie nie jest proste ponieważ objawy towarzyszące są typowe dla wielu innych schorzeń.

Wymienić należy najbardziej charakterystyczne objawy towarzyszące nadczynności tarczycy, przy czym trzeba wziąć pod uwagę, że nie muszą one występować jednocześnie. Do objawów należą:

Mogą także ujawnić się choroby psychiczne lub nerwice. Skoro mowa o objawach to należy również wspomnieć o czynnikach sprzyjających nadczynności tarczycy. Należą do nich stres, nadczynność w rodzinie, płeć – częściej chorują kobiety niż mężczyźni. Występowanie innych chorób autoimmunologicznych również sprzyja zachorowaniu. Nadczynność tarczycy najprościej stwierdzić wykonując analizę krwi z oznaczeniem hormonów T3, T4 oraz TSH (tyreotropiny) – hormonu przysadki mózgowej, który stymuluje pracę tarczycy. Wyniki różnią się w zależności od metody analitycznej, dlatego dobrze jest potarzać badania w tym samym laboratorium.