Co warto wiedzieć na temat raka sutka

Rak gruczołu piersiowego, znany bardziej jako rak sutka, jest częstym problemem kobiet żyjących w krajach Europy Zachodniej. Ta choroba wiąże się ściśle zarówno ze sposobem odżywiania, jak i stylem życia. Co każda kobieta powinna wiedzieć na temat tej formy raka? Jak można się chronić przed tą chorobą?

Rak sutka i możliwości zapobiegania chorobie
W przypadku nowotworu gruczołu piersiowego ważną rolę odgrywa profilaktyka. Tu najważniejszą rolę odgrywa zdrowe odżywianie się, z którym wiele problemów. Poważnym błędem jest tu dieta wysokotłuszczowa oraz otyłość. Rozwojowi choroby może też sprzyjać zbyt długo stosowana hormonalna terapia zastępcza oraz palenie papierosów. Większe ryzyko raka sutka występuje w przypadku tych pań, w których rodzinach już wcześniej pojawiała się taka forma nowotworów. W grupie zwiększonego ryzyka znajdują się również te kobiety, u których dość wcześnie wystąpiła pierwsza miesiączka, kobiety bezdzietne oraz te, które dość późno przeszły przez menopauzę.

Jak w porę wykryć raka sutka?
Podobnie jak w przypadku innych chorób nowotworowych, tak i tu warunkiem skutecznego leczenia jest wczesne wykrycie problemu. Jak to zrobić? Jak można w porę wykryć raka sutka? Podstawa to systematyczna samokontrola piersi, czyli badania palpacyjne. Każda kobieta powinna wykonywać je przynajmniej raz na miesiąc. Drugim sposobem na wczesne wykrycie raka sutka jest systematyczna mammografia. Mammografia to nic innego, jak badanie polegające na wykorzystaniu promieniowania X. Wykonanie takiego badania zaleca się każdej kobiecie po 40. roku życia przynajmniej raz na rok. Dzięki temu w porę można wykryć niepokojące zmiany i podjąć odpowiednie środku mające na celu zahamowanie choroby. Te kobiety, w których rodzinie już wcześniej występowały przypadki raka sutka lub jajnika, na mammografię powinny zgłosić się znacznie wcześniej.

Jak objawia się rak sutka?
Najważniejsze objawy, których nie można ignorować, to wyczuwalny guzek o zmieniającej się wielkości lub też konsystencji. Można go zazwyczaj wykryć w czasie samodzielnego badania piersi, a jego pojawienie się powinno zostać jak najszybciej zgłoszone lekarzowi. Niepokojącą sytuacją jest również zmiana w wyglądzie lub kształcie jednej z piersi oraz tworzenie się w piersi dołeczków. Należy zwrócić również uwagę na wygląd brodawek sutkowych, w przypadku których najbardziej niepokojącym objawem jest pojawienie się podejrzanej wydzieliny. Raka sutka najlepiej można poznać za pomocą wspomnianego już badania. Jest nim mammografia, do której dostęp jest coraz łatwiejszy. Z całą pewnością warto z tego skorzystać.