Zapalenie narządów miednicy mniejszej

Wśród licznych kobiecych chorób jednym z poważniejszych problemów jest zapalenie narządów miednicy mniejszej. To problem, który obejmuje wszystkie żeńskie narządy rozrodcze, czyli macicę, jajniki oraz jajowody. Za rozwój tej choroby winę ponosi zakażenie bakteryjne, do którego dochodzi w pochwie lub też w szyjce macicy. Zakażenie takie nie ogranicza się jednak do jednego miejsca, i w dość szybkim tempie rozprzestrzenia się w miednicy zajmując kolejne narządy rozrodcze. W jaki sposób dochodzi do zakażenia? Najczęściej jego przyczyną okazują się bakterie, które trafiły do kobiecego organizmu w trakcie stosunku płciowego.

W jaki sposób objawia się zapalenie narządów miednicy mniejszej? Choć ostateczną diagnozę może postawić tylko lekarz ginekolog, każda kobieta powinna zwrócić na takie objawy, jak bóle o różnej intensywności pojawiające się w dolnej części brzucha oraz bardziej bolesne i obfite zarazem miesiączki. W przypadku zapalenia narządów miednicy mniejszej objawem dość częstym jest krwawienie pojawiające się pomiędzy miesiączkami oraz nietypowe upławy. Wiele kobiet cierpiących z powodu takiego stanu zapalnego ma jednocześnie problemy związane z zatrzymaniem wody w organizmie, dokucza im też stan podgorączkowy oraz uczucie ciągłego zmęczenia. Choć w skutecznej walce z tym problemem pomoc może jedynie ginekolog, każda kobieta powinna wiedzieć jak chronić się przed tą chorobą oraz w jaki sposób wspomóc leczenie prowadzone przez lekarza (tu stosowane są przede wszystkim antybiotyki). Co zatem może się okazać cenną pomocą? Przede wszystkim unikanie przypadkowego seksu bez zabezpieczenia. W walce z bólem pomocne okazać się mogą również ćwiczenia fizyczne, których główną zaletą jest poprawa krążenia. Pływanie, maszerowanie oraz joga to te formy aktywności, które są zalecane w szczególności. Pomocne jest również ćwiczenie polegające na wypychaniu miednicy oraz krążenie biodrami. By złagodzić nieco stan zapalny, można skorzystać z oleju rycynowego, który jako podstawowy składnik okładów może przynieść znaczną ulgę.